Sunday, February 27, 2011

Sepetang di pasar malam..

First round, jumpa pakcik duduk bersila mintak sedekah..
Aku bagi anak aku seringgit untuk disedekah pada pakcik tu.
End of story..

Second round.
Hala nak balik..
Pakcik tu masih duduk mintak sedekah, tangan kiri pegang rokok,
tangan kanan pegang handphone sambil bercakap..
The story begins..

Aku selalu jugak ditegur oleh rakan waktu melepak kat mapley area kl.
Ada pakcik, makcik, budak kecik, semua mintak duit
Aku kasi seringgit, dua, lima, mana mampu time tu.
Rakan aku tegur aku, tak payah bagi, tu tipu semua, sindiket, buta, tapi tangan pakai jam..
Aku tak kisah, halalkan je la niat dah nak sedekah..

Petang semalam?
Aku terasa agak sedih dan tak ikhlas
Dah la mintak sedekah, tak segan silu hisap rokok, pakai handphone.
Although takde kriteria untuk membolehkan a beggar to be labeled as beggar,
pakai hisap rokok tu dah jadi indicator untuk bukan jadi beggar (at least from my opinion)..

Sekadar gambar hiasan

2 comments: