Thursday, November 10, 2011

Review: SWALLOWED "SWALLOWED" EP 2010

Swallowed
Swallowed Cassette EP 2010
Emptiness Productions


Saya tertinggal keluaran 7"EP mereka!

Pada awal keluaran demo mereka, saya telah membaca ulasan bahawa muzik mereka lebih bertepatan dengan funeral doom, agak kurang sambutan sekarang ini agaknya kecuali ada juga beberapa band daripada label Southern Lord yang menarik minat saya. Saya telah menyasarkan untuk memesan 7"EP mereka, tetapi ini juga adalah ketinggalan berbanding keutamaan lain.


Baru-baru ini saya menghubungi semula Samu, vokalis/gitaris untuk Swallowed. Beliau memberitahu bahawa 7"EP telah habis dijual tetapi dikeluarkan semula oleh label Samu sendiri, iaitu Emptiness Productions.

Setelah memainkan track pertama, saya merasakan seolah-olah saya sedang mendengar Thergothon "Strems From The Heaven", Disembowelment, SunnO))), Ea, dengan dicampurkan elemen laju, dan kadang kala kesan gitarnya seolah-olah band ini bukan bermain doom metal. Agak unik dan berat lagunya, memang sesuai untuk peminat Modar (bagi rujukan kita di Malaysia).


Tiada melodi yang indah untuk dilayani dalam album ini. Ia tidak mengandungi sebarang unsur gothic langsung. Ia memang total doom!! Sudah lama saya mencari semula bunyi sebegini. Bak kata Boboiboy, TERBAEKKK!!!

2 comments:

  1. kena ada balik dr. ben..
    lagi baik kalau beli walkman dgn headphone ..
    terbaik kalau beli mini compo

    ReplyDelete