Thursday, January 26, 2012

Review: FILSUFATIA "BURIED BENEATH & FORGOTTEN" DEMO 2011

Filsufatia
Buried Beneath & Forgotten Demo 2011
Self-released


Saya diminta oleh rakan saya, Hafeez juga namanya, dari Filsufatia, sebuah one-man band, one-man show, atau apa jua istilah yang nak digunakan. Sebuah band yang proaktif, terus mengeluarkan rilisan walaupun tidak ada full length album lagi dari mereka (dia). Kali pertama saya mendownload demo beliau ialah "Myan Luradh" (2008). Terlalu besar pengaruh dari eastern black metal As-Sahar dalam demo ini.

Saya jangkakan keseluruhan rilisan beliau akan berpaksikan corak muzik yang hampir sama. Paling tidak pun, mungkin masih dalam genre black metal, dengan bunyi gitar yang kering nyaring. Mungkin saya telah buat kesalahan yang sangat besar, dengan tidak mengendahkan muzik Filsufatia.

Baru ini saya telah download "Buried Beneath & Forgotten" (sila klik SINI untuk download secara percuma, memang dibenarkan). Saya memang terpegun dan kagum dengan muziknya. Ternyata Hafeez (juga pemilik blog The Bullet Belt) memang seorang yang artistik, kreatif, proaktif, dan muziknya seolah menggambarkan betapa solemn, depressed insan pemilik blog ini. Ini antara apa yang dapat saya tafsirkan secara membuta tuli melalui muzik Filsufatia.

Tidak lagi kedengaran muzik yang laju, deras seolah-olah mengejar (atau dikejar). Filsufatia, melalui demo ini, membawa pendengar ke alam mistik yang mengkhayalkan. Melodi muziknya berada dalam keadaan top notch, terbaik dan setaraf band gothic/doom antarabangsa. Antara rujukan pertama apabila saya mendengar demo ini ialah ThySerpent dan Katatonia!

Filsufatia sangat melankolik! Tinggalkan Anathema, My Dying Bride, dan apa jua yang anda rasakan cukup melankolik dan menyedihkan! 3 lagu ini sahaja cukup untuk membawa anda menerajui alam muzik yang ekstravaganza, lain dari apa band Malaysia boleh buat. Percayalah! Dengan paduan keyboard dan gitar yang mantap, saya dapat rasakan betapa kreativiti beliau ditonjolkan dengan sempurna. Susunan muzik adalah terbaik. Pada pendapat saya, band ini patut diletakkan di bawah Holy Records atau Adipocere sekiranya ia ditubuhkan di awal 90-an.

Ada yang mencadangkan agar band ini menjadi lebih serius dengan menampilkan ahli yang tetap. Tetapi saya rasakan, lebih baik Filsufatia diterajui oleh seorang sahaja. Dan saya menyeru kepada label tempatan ataupun luar negara (mana-mana yang boleh membaca Bahasa Melayu), ambillah band ini di bawah pengurusan anda! Mesti tak rugi.. Dan kepada Filsufatia, tolonglah releasekan album, anda cukup berbakat!

1 comment:

  1. bro...thank you so much for your kind words and review... terima kasih banyak banyak... much appreciated.

    ReplyDelete